Deprecated: preg_replace() [function.preg-replace]: The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /var/www/edsfotoklubb.se/public_html/edsfoto_forum/includes/bbcode.php on line 483
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions.php on line 3760: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /includes/bbcode.php:483)
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions.php on line 3762: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /includes/bbcode.php:483)
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions.php on line 3763: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /includes/bbcode.php:483)
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions.php on line 3764: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /includes/bbcode.php:483)
Eds Fotoklubb - Nybörjarkurs fotografering 23/10

Nybörjarkurs fotografering 23/10

När, var, hur? All information finns här

Nybörjarkurs fotografering 23/10

Postav Henrik 21 Sep 2010, 19:03

Eftersom den första fotokursen blev så lyckad och välbesökt planerer vi nu ytterligare en som följer samma mall som den första. Då var upplägget följande...

* Vi fotade under en lördag (4-5 timmar om jag inte minns fel)
* Vi hade några olika övningsstationer där man kunde bl a testa på porträttfotografering
* Teori blandades med praktik och vi var även ute en sväng och lärde oss panorering
* Vi beställde även dit mat vilket fungerade väldigt smidigt
* Det spelar ingen roll om man har en vanlig pocketkamera eller systemkamera, analog eller digital

Ska även försöka få in något i lokaltidningen, på hemsidan och Facebook i tid så även icke-medlemmar vet vad vi har på gång. ;)

NÄR BÖRJAR DET?
Vi startar klockan 09:00 på lördag och beräknar vara klara vid 15:00-tiden, ta och ge några minuter.

VAD KOMMER DET KOSTA?
Anmälningsavgiften är 250 kr/person

VEM KOMMER HÅLLA I KURSEN?
Torbjörn Olsson som numera jobbar som fotograf för Dalslands Turism kommer även hålla i den här kursen. Vi är i säkra händer med andra ord.

VAR KOMMER VI VARA?
Med största sannolikhet på Utvecklingscentrum vilket fungerade väldigt bra sist gång. Vi kommer avslutningsvis även ta en liten gemensam promenad om vädret tillåter.

VAD KOMMER VI GÖRA?
Kurs 1: Kursen kommer blanda teori med praktiska övningar. Vi kommer gå igenom grundsteg inom fotografin vad gäller komposition och tekniska möjligheter. Därefter delar vi upp oss på olika stationer och övar med våra kameror. Sist gång vi hade kursen fungerade det ovanligt smidigt.
Kurs 2: Blir mer avancerad där varje fotograf förväntas lösa praktiska "problem" med olika ljusförutstänningar, miljö osv. Det kommer till skillnad från kurs 1 i stort sett bara bli praktiska övningar.

Eftersom båda kurserna (grupperna) kommer arbeta samtidigt blir det svårt vara med i båda grupper så välj en grupp för enkelhetens skull.

MÅSTE JAG HA EN SYSTEMKAMERA MED MIG?
Nej för nybörjarkursen. Den vänder sig till alla med någon form av kamera som vill lära sig mer om möjligheterna med fotografi.
Kurs 2 vänder sig framförallt till fotografer med systemkameror.

MAT?
Under vår senaste kurs beställde vi sallader från en lokal pizzeria vilket även det fungerade bra. Vi kan göra likadant den här gången så ta bara med kontanter om det är det av intresse.

MÅSTE JAG ANMÄLA MIG?
Nja, men det kan vara bra veta på ett ungefär hur många vi blir så hör gärna av er (e-mail eller här på forumet). Det fungerade faktiskt väldigt smidigt förra gången och då hade vi ingen föranmälan.
Skicka dock gärna en intresseanmälan med ditt namn och din e-mail till henrik.nystrom@edsfotoklubb.se

MER ÄN NYBÖRJARKURS?
Det har även varit lite prat om en steg 2-kurs på samma dag där man går igenom lite mer specifika saker som hör just systemkameror till: bländare, slutare osv osv. Får återkomma om det upplägget.

HJÄLP, HJÄLP...
Om någon eller några känner att de behärskar det mesta men även vill hjälpa till eller assistera under dagen på ett eller annat sätt så hör gärna av er eller svara i den här tråden. Jag kommer säkerligen själv vara på plats. Att vi är några stycken som kan gå runt och hjälpa till är bara bra

Vad tror ni om det upplägget? :-D
________________________________________________________________________________
Image - Mitt Flickrgalleri
Henrik
Site Admin

Trådar: 352
Registrerad: 13 Maj 2009, 20:48
Lokalisering: Dals-Ed

Re: Nybörjarkurs fotografering prel. 23/10

Postav Henrik 28 Sep 2010, 20:16

Liten uppdatering om Steg 2 (eller Grupp 2)...

Steg 2-kursen kommer hållas samma dag och under samma tak men de som väljer vara med här får vara med om lite annat. Framförallt riktar den här kursen in sig på specifika inställningar för just systemkameror och hur vi anpassar kameran efter olika ljusförhållanden och miljöer. Man kommer som i grupp 1 även få övningsstationer men här får man vara beredd tänka mer kompostion och beskärning innan man trycker av. Även motivera hur man tänkte när man tog bilden ingår. Kort sagt, ett steg upp från nybörjarnivån.

Torbjörn kommer även hålla i den här kursen och fara fram och tillbaka som en iller men det förväntas lite att deltagare i grupp 2 är beredda jobba mer på egen hand.

Tror det kan fungera riktigt bra. :)

Anmälan då?
Det går bra att redan nu skicka ett e-mail till mig på henrik.nyström@edsfotoklubb.se eller om ni är registrerade här på forumet att posta vilken kurs ni vill vara med i.
________________________________________________________________________________
Henrik
Site Admin

Postav Kim 30 Sep 2010, 18:34

Jag kan hänge med och hjälpe till på båda kurs 1 och 2 :)
Med vänliga hälsningar,
Kim Pedersen
--
I'm not getting older - my toys are just getting more expensive.
--
http://www.flickr.com/photos/perjr
Kim

Trådar: 105
Registrerad: 24 Maj 2009, 22:11
Lokalisering: Ed, Sweden

Postav Henrik 02 Okt 2010, 00:10

Cool beans! Vet inte hur många kursdeltagare det blir än men det är hursomhelst mycket uppskattat, Kim. Det blir ett bra hjälpande team.
:good:
Henrik
Site Admin

återvänd till Kurser

Vem är online

Användare som besöker det här forumet: Inga registrerade användare och 1 gäst

Frågor om fotoklubben? Ring Henrik Nyström på 070 - 250 22 97 eller e-maila
Vår möteslokal är Utvecklingscentrum - klicka här för karta

Följ Eds Fotoklubb på Flickr