Deprecated: preg_replace() [function.preg-replace]: The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /var/www/edsfotoklubb.se/public_html/edsfoto_forum/includes/bbcode.php on line 483
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions.php on line 3760: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /includes/bbcode.php:483)
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions.php on line 3762: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /includes/bbcode.php:483)
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions.php on line 3763: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /includes/bbcode.php:483)
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions.php on line 3764: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /includes/bbcode.php:483)
Eds Fotoklubb - Utställning Dalsland Center

Utställning Dalsland Center

Bildvisningar, fotopromenader, fotomaraton, föreläsningar och mycket mer

Utställning Dalsland Center

Postav Henrik 16 Apr 2011, 20:16

Det har hänt mycket saker på kort tid så låt mig summera läget...

I tisdags träffades alla fotoklubbar i Dalsland för att träffa Annelie Olsson ("som fått möjligheten att verka för att Dalslands Center kan inrymma verksamhet och aktiviteter under kommande säsong"). Hon ville veta om fotoklubbarna var intresserade vara med på en fotouställning i sommar, en utställning som kommer vara i själva Dalsland Center och som under sommarmånaderna har mellan 50 och 100 000 besökare.

Läs mer - http://www.dalslandcenter.com/

Rent konkret gav mötet följande...

1) Antal fotografier blir 80 st. Alltså 16 från varje fotoklubb (Ed, Färgelanda, Åmål, Mellerud. Bengtsfors kommer hänga på i någon form)

2) Temat är "Dalsländska ögonblick" vilket är upp till var och en att tolka

3) Storleken på bilderna får vara max 50x60 cm. Allt upp till det är ok

4) Inramning kommer fixas av tredje part så det behöver vi inte tänka på

5) Utställningen invigs den 18 juni då Akveduktens Dag är. Hur länge utställningen kommer pågå är ännu osäkert men minst över turismsäsongen och det har pratats om att den eventuellt kan vandra runt bland alla kommunerna sen

6) Försäljning och priser av eventuella bilder har diskuterats men inte mycket mer. Det löser sig

7) Den 10 maj (om en dryg månad) är det möte igen och då är det tänkt att ALLA bilder ska vara klara och utprintande (vanligt A4 duger, bara så vi får en överblick över motiven). Info om det kommer.

Från vår fotoklubb har tre medlemmar anmält intresse men det finns givetvis plats för fler. ALLA medlemmar är välkomna att delta! Det är bara att skriva i den här tråden, emaila mig eller höra av sig på annat sätt.

Igår fick jag även reda på att finansieringen är klar så nu återstår egentligen bara att samla bilder!

:good:
________________________________________________________________________________
Image - Mitt Flickrgalleri
Henrik
Site Admin

Trådar: 352
Registrerad: 13 Maj 2009, 20:48
Lokalisering: Dals-Ed

Re: Utställning Dalsland Center

Postav Pernille 19 Apr 2011, 10:45

Jag är med :Yahoo!:
*From now on all my writings will be in very poorly spelled Swedish - bare with me, I am trying to learn* :)
Pernille

Trådar: 50
Registrerad: 25 Maj 2009, 00:10

Postav Henrik 19 Apr 2011, 22:27

Yes, kul! :good:

Vi är då sammanlagt sex st som är med på tåget. :-D

Ni som är med: samla ihop bilder ni kan tänka er ha med på uställningen för vi går igenom de vi ska ha med under en gemensam genomgång på torsdag 28 april efter årsmötet.
________________________________________________________________________________
Henrik
Site Admin

Postav Henrik 04 Maj 2011, 12:25

Här kommer uppdaterad info om ramar osv...

Det har även gått en beställning på 80 ramar i svart metall med tillhörande passe partout + baksida, med maxmåttet, 60cm x 50cm.

Vad som nu gäller inför vår träff den 10/5 här på Dalsland Center kl 18.00 är följande:

I så stor utsträckning det bara är möjligt, skall var och en som kommer delta med bild/er ange sina bilders storlek i cm, angett med bredd x höjd.

Tillhörande passe-partout kommer anpassas därefter, med 0,5 cm mindre mått på alla sidor,
för att säkra bildens "infästning" i passe partouten.

Obs skall bilden inte vara centrerad så måste detta anges med yttersta tydlighet.

Deadline för att Glasmästarinnan Gun Blücher, Nya Glasmästeriet i Mellerud skall hinna med är att hon får info om dessa mått är 13/5.

Min intention är att vi skall samla in dessa uppgifter och kunna gå genom detta den 10/5, samt diskutera själva utställningens utformning i rummet.

Vi kommer även diskutera hur information och hur marknadsföra vårt gemensamma arbete och resultat.

Vi kommer själva att få stå för monteringen av bilderna vilket håller nere kostnaderna och säkerställer att vi får det som vi önskar.

Alltså - hör av er till Birgitta eller skriv i den här tråden vilka mått som gäller för era bilder.
Henrik
Site Admin

Postav Pernille 04 Maj 2011, 14:29

Är det vilken mät bilden har nu... eller vilken vi önsker den ska ha?
*From now on all my writings will be in very poorly spelled Swedish - bare with me, I am trying to learn* :)
Pernille

Postav Henrik 04 Maj 2011, 20:54

Pernille wrote:Är det vilken mät bilden har nu... eller vilken vi önsker den ska ha?

Vilken storlek vi önskar ha när de är färdigprintade.

MEN... vi har ett dilemma. Om det är vi som ska printa ut bilderna får vi anpassa bilderna efter t ex Extrafilms storlek. De har inte exakt 50x60 utan andra storlekar. Är det dock så att det finns ett företag som kan printa bilderna åt oss i den storleken vi vill ha så löser det sig men som det är nu är jag ganska osäker på vad som egentligen gäller. Allt kommer klarna på tisdagens möte (Birgitta åker dit) hoppas jag men tills dess är det nog bra om vi iaf har med önskade storlekar på de bilder som åker med då.
Henrik
Site Admin

Postav Kim 04 Maj 2011, 22:10

men kom igen nu..

först skulle vi inte göra nånting.... plötsligt skal vi fixe montering själv...og nu skal vi printe själv?

Edit: eller läser jag det fel?
Med vänliga hälsningar,
Kim Pedersen
--
I'm not getting older - my toys are just getting more expensive.
--
http://www.flickr.com/photos/perjr
Kim

Trådar: 105
Registrerad: 24 Maj 2009, 22:11
Lokalisering: Ed, Sweden

Postav Henrik 04 Maj 2011, 23:08

Det är väl där den aktuella frågan ligger... Vem som ska printa bilderna. Svar på tisdag.
Henrik
Site Admin

Postav Pernille 05 Maj 2011, 09:44

Problemet för mig är vel att jeg inte vet hur stora mina bilder går att få... jag har jo inget sätt att testa det på :unknown:
Storleken på min Montertruck er jo max 1280... men jag vet inte om det går att få den i 50x60
Pernille

Postav Henrik 05 Maj 2011, 14:04

Pernille - jag tror vi alla har samma problem. Det jag upptäckte var att beroende på vilken dpi bilderna har så blir de olika stora. En bild med 72 dpi fick en längd medan en annan med 300 dpi blev 3-4 gånger så stor.

Det jag gjorde var att gå tillbaka till ruta ett, använda följande site: http://www.unitconversion.org/typograph ... rsion.html för att räkna ut cm-storleken eller vice versa.

Vet man hur stor bilden är i pixlar, t ex 2000px, kan man på den siten få fram att den är 52,9cm bred.

Vill man att bilden ska vara t ex 60 cm bred får man fram att den är 2267 pixlar bred.

Om man nu vet det och förstorar upp sin bild till 60 cm på bredden (alltså 2267px) får man automatiskt en storlek i pixlar på höjden. Då kan man använda siten för att konvertera det värdet till centimeter. Viola, då har man bredden och höjden i centimeter. Jag vet inget lättare sätt just nu iallafall men oavsett vad som sägs på mötet så har vi iallafall en formel och en site vi kan använda för att snabbt hitta vad storleken blir i centimeter.
Samtidigt kan man på skärmen iallfall få en susning om det blir alltför suddigt eller om det funkar. 1000 pixlar är ca 26 cm.

Är ni med? :-D
Henrik
Site Admin

Postav Pernille 05 Maj 2011, 15:53

Kanske :oops:
Pernille

Postav Caroline 05 Maj 2011, 16:19

Det låter som du har hittat ett bra verktyg! Ska kolla på det när jag kommer hem :)
Caroline

Trådar: 20
Registrerad: 22 Maj 2010, 19:05
Lokalisering: Ed, Sweden

Postav Henrik 07 Jun 2011, 14:32

Vernissaget igår blev allt välbesökt och det droppade in folk nästan hela tiden under eftermiddagen vilket var roligt att se. Det skålades i cider och inget vernissage är ju komplett utan salta pinnar.

Här några bilder under gårdagen som Birgitta tog...

Image

Image

Image

Image

Image

Har ni vägarna förbi så missa inte att besöka utställningen för det är många mycket fina fotografier som hänger under hela sommaren!
Henrik
Site Admin

Postav Henrik 13 Sep 2011, 17:13

Roliga nyheter!

Hej på Er

Jag vill inleda med att tacka Er allihop som bidragit till en oerhört lyckad fotoutställning på Dalsland Center. Besöksantalet för säsongen närmar sig 100 000, och det kommer även vara öppet under de närmaste helgerna i september.

Under juli och augusti fick besökarna rösta på sin favoritbild ur fotoutställningen, och det var sammanlagt 472 som röstat. Och det har verkligen varit intressant att ta del av besökarnas egna motiveringar och att rösterna verkligen var brett fördelade över hela utställningen.

Och det har nu blivit klart vilken bild som flest besökare på Dalsland Center lagt sin röst på. Det blev nr 60 - Snön som konstnär - Fotograf, Birgitta Ehrenroth från Dals Eds fotoklubb.

Bilden fick 10% av rösterna, och bland dessa röster fick Birgitta dra fram en vinnare, av sin bild, när vi vi igår, måndag den 12/9, träffades på Melleruds Nyheters redaktion. Det hela kommer att uppmärksammas i en kommande artikel, i Mld Nyheter den 21/9.

Ang fotoutställningen som helhet så återkommer jag om en återträff efter säsongsavslutningen, en bit in i oktober, då vi samlas igen på Dalsland Center, för att ta hand om nedtagningen av utställningen.

Sprid denna information i Era klubbar och nätverk...

Med varma hälsningar från

Annelie Olsson
ansvarig för verksamhet och innehåll
sommarsäsongen 2011 på Dalsland Center

Har Ni frågor, maila eller ring 0733-61 05 30

Stort grattis till Birgitta!
Henrik
Site Admin

återvänd till Fototräffar

Vem är online

Användare som besöker det här forumet: Inga registrerade användare och 1 gäst

Frågor om fotoklubben? Ring Henrik Nyström på 070 - 250 22 97 eller e-maila
Vår möteslokal är Utvecklingscentrum - klicka här för karta

Följ Eds Fotoklubb på Flickr