Deprecated: preg_replace() [function.preg-replace]: The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /var/www/edsfotoklubb.se/public_html/edsfoto_forum/includes/bbcode.php on line 483
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions.php on line 3760: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /includes/bbcode.php:483)
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions.php on line 3762: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /includes/bbcode.php:483)
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions.php on line 3763: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /includes/bbcode.php:483)
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions.php on line 3764: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /includes/bbcode.php:483)
Eds Fotoklubb - Fotomarathon 2011

Fotomarathon 2011

Bildvisningar, fotopromenader, fotomaraton, föreläsningar och mycket mer

Fotomarathon 2011

Postav Henrik 02 Aug 2011, 10:19

Fotomarathon 2011 börjar ta form och vi kan nu presentera i stort hela paketet. Bra va?

Årets fotomara kommer följa tidigare spår med mycket enkla förutsättningar vilket varit ett lyckat koncept:

* Datumet är så gott som spikat till lördagen den 10 september med start kl 10:00
* Fem teman kommer presenteras under dagen och hemlighålls till dess
* Man har en timme på sig att tolka temat helt fritt
* Inför varje timme presenteras det aktuella temat
* Man får fota ensam, med en eller flera kompisar
* Vi kommer ha en timmes lunchpaus efter det andra eller tredje temat
* Några veckor efter fotomarathonet är över kommer vi samlas i fotoklubbens lokal och då får varje fotograf möjlighet visa upp sina favoritbilder från varje tema
* Deltagande kommer vara helt gratis

Har jag glömt något?

Poängen med fotomaran är, precis som tidigare, att utveckla sitt fotograferande genom att testa något nytt och på så vis hitta ny inspiration.

Jag kommer efter bästa förmåga göra en affisch vi kan sätta upp runt i Ed, bjuda in våra fotoklubbar i grannkommunerna, lägga upp en massa info på hemsidan och Facebook samt ta kontakt med Dalslänningen och hoppas de kan vara intresserade skriva något inför fotomaran. Sen vore det ju såklart bra om ni också spred ordet vidare till era vänner och kollegor.
:-D

Posta gärna kommentarer, frågor och annat som rör evenemanget.
________________________________________________________________________________
Image - Mitt Flickrgalleri
Henrik
Site Admin

Trådar: 352
Registrerad: 13 Maj 2009, 20:48
Lokalisering: Dals-Ed

Re: Fotomarathon 2011

Postav Henrik 18 Aug 2011, 15:46

Liten uppdatering...

Har printat ut affischer och satt ut på några olika ställen runt i Ed. Det finns några kvar om någon vill sätta upp på fler ställen. Hör bara av er!
    Bjudit in samtliga fotoklubbar i Dalsland som kommer sprida det vidare till sina medlemmar.
    Vi har ett Facebookevenemang uppe så sprid det vidare så mycket ni kan! Ni har redan börjat riktigt bra med det.
    Dalslänningen vill skriva om fotomaran så det kommer vara med i tidningen också. Yay! När vet jag inte exakt. Inte hur heller riktigt, heh.

Inte har det kostat en krona heller. Bara lite tid. :-D
________________________________________________________________________________
Henrik
Site Admin

Postav Henrik 12 Sep 2011, 20:16

Känns fantastiskt att fotomaran växer för varje år.

Tack alla som kom och gjorde det till en så lyckad dag! :-D

Vi var 17 st i lördags från Ed, Färgelanda, Åmål och Dals-Långed och jag tycker det flöt på mycket bra. Vi höll tidsschemat, hann med en god lunch och hade tur med vädret. Mycket trevligt folk, många skratt och spännande teman. Tror inte det kan bli bättre!

Hörde många positiva kommenterar under hela dagen och det visar väl på att vi har ett vinnande koncept som i grunden är så enkelt att man bevisligen bara kan hänga på.

Hoppas ni fick många spännande bilder! Själv har jag börjat sortera och hittat en hel del guldkorn. :-D

Nästa träff är preliminärt satt till lördagen 1 oktober (Edsmarknaden är helgen efter) och passar det så skriv bara här eller föreslå nytt datum.

Ni får gärna ta med er alla favoritbilder från varje tema oavsett om det blev en bild eller tio. Det är alltid kul se hur andra tänkt och jag tror nog en del av er har fler favoriter. Försök ändå kunna plocka ut en favoritbild.

Och till sist... såhär såg det ut runt kvart i tio när fotofolket började droppa in...
Image
Foto av Birgitta Ehrenroth
Henrik
Site Admin

Postav Caroline 12 Sep 2011, 21:09

Blev just klar med mina bilder, jag hoppas man kan se mina tolkningar, men oavsett så är jag nöjd med dagen. Var jättekul! Lite trött i fötterna efter 5 timmar, men det var det värt =) Tummen upp för fotomaraton!
Caroline

Trådar: 20
Registrerad: 22 Maj 2010, 19:05
Lokalisering: Ed, Sweden

Postav Caroline 17 Sep 2011, 15:25

Henrik - Har du någon preliminär tid för genomgång av bilder den 1 oktober?
Samma dag har de premiär på SäffleOperan (jag har sån abstinens från teatern i år så jag måste ta mig dit!) och då bör jag åka från ed vid ca 15.

Kan man lägga mötet den 1 okt ganska tidigt (runt 11/12?) eller 2 okt efter 16?
Vill helst vara med, men det kan ju förstås inte bara hänga på min planering. Det ska ju vara en tid som passar de flesta, så vill bara höra vad ni tycker.

//Caroline
Caroline

Postav Henrik 18 Sep 2011, 19:54

Ja, runt kl 11 vore ju bra. Tror det är ungefär då som vi haft tidigare fototräffar på. Vi kanske håller på i 1-2 timmar. Låter ok?

Bra du sa till! Är det fler som har tidsönskemål så posta bara här. :wink:
Henrik
Site Admin

Postav Caroline 18 Sep 2011, 20:24

Gött! 11 låter som en bra tid =)
Caroline

Postav Henrik 24 Okt 2011, 16:50

Tänkte skriva några ord om mina bilder såhär snart drygt två månader senare... ;)

DJUP
Image

Det första som slog mig när vi fick temat var något djupt ner i marken, men efter att åkt runt lite och testat några varianter kom jag på att man kunde hitta djup uppåt och åt sidan.
Den här bilden är tagen i promenadtunneln vid älgparken och jag fotade medvetet med mycket ljusinsläpp för visste det skulle underlätta efterbehandlingen där jag gjorde bilder svartvi och ökade konstrasten en hel del. Såhär i efterhand kommer jag på mig själv att tolka bilden på fler sätt: talesättet "ljuset i tunneln" och ett liv/död-tema där man är på väg in i slutgiltiga ljuset. På det hela mycket nöjd med resultatet.

MINIMALISM
Image

Minimalism är för mig å ena sidan något rent, avklätt och harmoniskt. Å andra sidan kan det lika väl vara något kaotiskt med något harmoniskt element i sig. Ungefär så blev den här bilden som är tagen rakt ner i aslfalten. Jag skar bort barnets förälder i kameran för att hålla bilden så "ren" som möjligt.

SVARTVITT
Image

Vi åkte en bit utanför Ed och strosade omkring bland rostiga bilar och skrot och det här däcker låg och väntade på att bli fotat. Har förstärkt kontrasten och lagt på en liten vinjettering i efterbehandlingen.

VINKLAR
Image

Ibland dyker motivet bara upp. Det var mer tur än något annat men man ska ju ha det någon gång också. Ett gäng motorcyklar hade passerat vid vår samlingsplats och jag fotade mest för skojs skull först men fick efter ett tag se vilka roliga reflektioner de kunde ge. Gav mig på försöket att försöka fånga olika delar av mig själv i tre olika vinklar men ändå så man kunde se helheten och tyckte det blev riktigt lyckat.

DJUR
Image

Besviken att jag kunde fota någon katt så det blev lite av en nödlösning att skrämma upp fåglar i luften. Tycker dock det blev väldigt lyckat.

BONUSBILDER
Och så några som inte riktigt nödvändigtvis blev de bästa men ändå riktigt bra för mig....

Image
Variant på djup. Masten vid älgparken som i sig bildar ett perspektiv av djup rakt upp mot himlen...

Image
Variant på vinklar. Den lilla ängeln tittar åt ett håll medan jag fångar den från ett annat.

Image
Vår yngsta fotograf med kameran redo. Tog två bilder och gjorde en rätt häftig diptych.

Om det var nån känsla som förstärktes under dagen var det verkligen att bra motiv kan dyka upp plötsligt som med tunnelbilden, men det kan även hända även långsamt som med vinkelbilden.

:good:
Henrik
Site Admin

återvänd till Fototräffar

Vem är online

Användare som besöker det här forumet: Inga registrerade användare och 1 gäst

Frågor om fotoklubben? Ring Henrik Nyström på 070 - 250 22 97 eller e-maila
Vår möteslokal är Utvecklingscentrum - klicka här för karta

Följ Eds Fotoklubb på Flickr