Deprecated: preg_replace() [function.preg-replace]: The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /var/www/edsfotoklubb.se/public_html/edsfoto_forum/includes/bbcode.php on line 483
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions.php on line 3760: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /includes/bbcode.php:483)
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions.php on line 3762: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /includes/bbcode.php:483)
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions.php on line 3763: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /includes/bbcode.php:483)
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions.php on line 3764: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /includes/bbcode.php:483)
Eds Fotoklubb - Temafotografering utan efterbehandling

Temafotografering utan efterbehandling

Bildvisningar, fotopromenader, fotomaraton, föreläsningar och mycket mer

Temafotografering utan efterbehandling

Postav Henrik 07 Nov 2011, 11:12

Igår träffades tre tappra fotografer för en lite annorlunda fotoövning.

Tanken var att alla skulle ha med sig olika saker som någon annan skulle fotografera helt fritt eller efter instruktioner. Redovisning skedde efter ca en timme och ingen fick använda efterbehandling. Lite väl restriktivt kanske med tanke på att man själv är så van att i lugn och ro greja med sina bilder, men det var en riktigt rolig övning som verkligen fick kreativiteten att jobba.

De saker vi hade att fota var tärningar, skor, en glasbubbla, en liten bil och en nallebjörn (fick ingen bra bild på den)
Image

Mina personliga favorit med tärningarna var...
Image
Rätt enkel komposition men gillar linjerna och att man ser lite av väggen i övre vänstra hörnet

Och på glasbubblan...
Image
Här låste jag helt enkelt in mig på toaletten, släckte ljuset och använde min mobil som ljuskälla. Några sekunders slutartid, manuell fokusering och resultatet blev inte så dåligt.
:-D

Image
Glasbubblan blev lite av en favorit att experimentera med. Använde även här någon sekunds slutartid och zoomade in samtidigt som bilden togs. Effekten blev lite att glaset ser ut att krossas.

Image
Zoomade ut med någon sekunds slutartid och reflektionsljuset i själva kupan gjorde att det ser lite ut som blixten slog ner.

Image
Använde en skrivbordslampa som bakgrund för att försöka få till en kvällsscen med månen i bakgrunden.

Tyckte själv det var riktigt givande att "tvingas" fota något man inte fotar annars och att man var lite mer uppmärksam på kompostionen när man tog bilden eftersom möjligheten att efterbehandla inte fanns. Hoppas verkligen vi kan göra något liknande på kommande fototräffar.
:good:
________________________________________________________________________________
Image - Mitt Flickrgalleri
Henrik
Site Admin

Trådar: 352
Registrerad: 13 Maj 2009, 20:48
Lokalisering: Dals-Ed

återvänd till Fototräffar

Vem är online

Användare som besöker det här forumet: Inga registrerade användare och 1 gäst

Frågor om fotoklubben? Ring Henrik Nyström på 070 - 250 22 97 eller e-maila
Vår möteslokal är Utvecklingscentrum - klicka här för karta

Följ Eds Fotoklubb på Flickr